Vi var i PotiaKalymnos lørdag den 11. oktober 08. Hver lørdag får de fleste udlejningsbåde nye besætninger og mange er uden sejlererfaring - desværre også når det gælder skipperne. Vi taler om både på 40 til 60 fod med alt det lir man kan sætte på en sejlbåd idag. Potia, Kalymnos ligger kun ca. 10 sm fra Korfu, og er derfor et udmærket sted at starte, når man har fået udleveret nøglerne til "damperen". Men selvom havnen er udmærket, kræver den en del kunnen at anløbe, hvis der er en smule luft, idet der ikke er udlagt moringer. Da der heller ikke er nogen havnefoged, til at vejlede sejlerne, er der stort set alle muligheder for at levere underholdning i havnen. Anløbet sker med et anker godt ude i havnen, og så komme ind med rumpen først, og helst uden at lægge sit anker over nogle af de tidligere udlagte.
Denne lørdag kom der 7 af disse udlejningsbåde fra Kos. De 2 af disse både kom fint ind og havde tydeligvis prøvet det før. Men resten var færdeligt at se på og direkte farligt for mandskab og specielt materiel. En simpel ting som at bakke med en båd var stort set umuligt at finde ud af og disse halv og hel gamle skippere, de drejede som desperate på de store hjul - 2 på hver båd - for at få båden til at dreje derhen hvor en frelsende fortøjning kunne bjærge dem. Der blev fanget andre bådes ankre i læssevis og slået skrammer i hækken. Det værste var at folk kom op at skændes fordi et par ukyndige kan lave utrolig mange ulykker når de hjælpes ad. Det er dælemig ikke en start på en uges sejlerferie til 100.000 kr. der ser godt ud i fotoalmum m.m..
15.10.08.
Vi er kommet på land idag på et værft som hedder Yatlift og ligger lige udenfor Bodrum. Bodrum er en velbesøgt af alle nationers turister undtaget skandinaver, som kun sjællendt ses, hvilken nok mere beror på en tilfældighed end et bevidst fravalg, herregud så mange er vi jo heller ikke at vi kan besætte alle turistmål med majoritet.
18.10.08
Yat Lift er et billigt sted at have båden liggende for en vinter - ca 1.000 euro for et halvt år med optagning og søsætning. Stort set er det også det eneste der er billigt på pladsen.
Havnen er organiseret sådan, at al arbejde på bådene skal formidles af en meget manhaftig dame, som byder dig velkommen med åbne arme så snart båden er på land. Hun omklamrer dig, indtil hun har fået lokket alle dine ønsker om køb af nye sejl, reperation af dæk, presenninger o.s.v. ud af dig. Så vidt er det lidt påtrængende men ok. Nu skulle vi have været til Marmaris Yackt Marine og havde et par tilbud liggende på en Lazyjack og bag, samt belægning af kahytsoverbygningen med playwood. De tilbud jeg fik på lazybag m.m. var ca. dobbelt så dyrt som det fra Marmaris. Playwoodbelægningen var helt i skoven, idet vores skrevne tilbud fra Marmaris var på 800 euro og Yatlifts tilbud var på 2.400 euro, og så indeholdt det ikke så meget, som det fra Marmaris. Den manhaftige ringede til Marmaris for at få verifiseret prisen, uden at spørge mig, hvilket jeg syntes var en dårlig ide! Vi ville også høre på en pris for at få malet båden, men det var stort set samme pris som for et par år siden i Danmark. Vi har derfor sagt nej tak til det hele og er ikke særlig populære hos autoriteterne p.g.a. vores afsløring af deres helt urimelige prissætning i tyrkisk målestok. I USA ville priserne vist være ganske normale. I bussen koster det 2 lirer, 2$ eller 1,25 euro at køre hvorhen den nu kører. Tænk at dollar ikke er mere værd pr. stk end lirer.